Revizuirea si Repararea lansetelor si a mulinetelor
- white_shark
- 28-05-2010
- 15480
- 8
Pentru sculele de pescuit mai performante aceasta revizie se poate face o data pe an ele fiind mai rezistente decat cele mai ieftine. Ele trebuie verificate si in timpul anului pentru a gasi eventualele probleme aparute in timpul partidelor mai ales atunci in acele zile cand am avut capturi mari sau partide solicitante.
La lansete problemele cele mai dese sunt:
1. inele rupte. acestea pot fi reparate prin cositorirea lor, ori cu pistolul de lipit ori cu ciocanul tiganesc. inelele sparte sau cele care au santuri se vor inlocui cu unele noi sau daca se potrivesc cu cele de la alte lansete pe care nu le mai folosim. inelele sunt prinse de varga prin matisarea lor si captusire cu rasina sintetica. ele pot fi scoase prin taierea lor la nivelul matisarii inelulul cu ajutorul unei panze de la bonfaier. acease
operatiune trebuie facuta cu mare grija pentru a nu taia nici macar un pic batul. imediat ce acea rasina a fost taiat cu ajutorul unei surubelnite si a unui cleste. dupa inlaturarea acestuia se va curata bine zona cu smirgler iar apoi se va atasa noul inel. acesta se va matisa cu fir textil sau cu o sfoara subtire asemanatoare frului textil invartinduse de jur imprejurul inelului asa cu sunt infasurate spirele pe o bobina.
Dupa aceea se va da cu lac pentru mobila sau cu adezivi speciali pentru a matisa firul pe inel.
La lansetele telescopice inelele sunt fixate la capatul fiecarui tronsoon in parte. acestea pot fi scoase prin incalzirea lor la o flacara pana ce inelele se desprind dar
se mai pot inlatura si prin fortare ele fiind lipite cu un adeziv destul de durcare prin fortare se desprinde.
2. fisuri la nivelul tronsoanelor. acestea de cele mai multe ori nu pot fi rezolvate si in acest caz recomand inlocuirea lor;
In cazul mulinetelor problema este mult mai complicata si nu este recomandat sa umblam la ele daca nu avem schema mulinetei respective sau nu ne pricepem cat de cat la asa ceva. In acest caz cel mai bine e ca acestea sa le dam spre revizuire sau reparare unei persoane care a mai facut acest lucru sau unei firme care se ocupa cu asa ceva.
La o mulineta trebuie verificate angrenajelor, a rolei care ghideaza firul, a franei a mecanismelor interioare si a lagarelor.
Pasii pe care trebuie sa ii urmam sunt:
1. vom demonta mulineta urmarind atent schema producatorului;
2. se ia componetele ei si se degreseaza cu gas sau cu benzina. se procedeaza
in acelasi mod si cu corpul mulinetei atentie sporita avand ca sa nu dam pe amgrenajul franei cu ulei sau grasimi deoarece in acest caz frana poate deveni mai putin eficienta;
3. se urmareste cu atentie angrenajul mulinetei care este format dintr-un ansamblu de roti dintate. la mulinetele de calitate roata in forma de melc este confectionata din bronz iar cealalta din aliaje de aluminiu, pe cand la cele de o calitate mai slaba acestea sunt facute din diverse aliaje sau pur si simplu din plastic. dintii rotii in forma de melc sunt in general mai solizi iar cei ai celeilalte roti sun mai subtiri fiind cei care cedeaza primii in cazul folosirii necorespunzator a mulinetei. defectiunile rotilor dintate apar in general in cazul deformarii sau tocirii dintilor si se manifesta sub forma
invartirii in gol a manivelei in momentul sarcinii. solutia in acest caz este inlocuirea rotii defecte cu una noua si care sa se potriveasca.
4. daca nu gasim defecte se trece la ungerea rotlor cu vaselina speciala (siliconica) sau cea pe care o recomanda firma producatoare. ATENTIE: Nu folositi mulinete neunse corespunzator deoarece din cauza frecarii ansamblul lor se poate deteriora foarte repede;
5. Bucsele si rulmentii trebuie deasemeni degresati si unsi cu vaselina la fel ca si rotile dintate. Intre axuri si bucse nu trebuie sa existe nici un fel de joc astfel evitand deteriorarea angrenajelor mulinetei si in final distrugerea ei;
6. Nu trebuie sa neglijam rola de ghidare a firului (daca aceatsa este pe bucsa). aceasta trebuie bine degresata si unsa pentru a nu se bloca cauzand prin aceasta formarea unor santuri si ruperea firului. intre rola si pickup nu trebuie sa existe satiu pentru a nu se prinde firul acolo;
7. asupra franei trebuie indreptata o deosebita atentie, de functionarea acestea in conditii optime depinzand capturarea pestilor mari. frana se verifica in pozitia stransa la maxim. daca aceasta blocheaza total tamburul este bine, daca doar partial inseamna ca discurile nu sunt in priza buna. asta poate insemna ca intre ele exista grasime sau ulei. Mai grav este daca frana este complet blocata atunci cand este slabita. de cele mai multe ori acest lucru se datoreaza impuritatilor( praf nisip etc...);
8. trebuie verificat si sistemul prin care firul se aseaza uniform pe tambur. acesta trebuie si el bine degresat si uns.
Pentru mulinetele performante o revizie odata pe an este suficienta iar in cazul mulinetelor mai de duzina acestea vor fi veriificate de mai multe ori
in special cand constatam nereguli( scartait, scapari in apa, in nisip etc)...
NOTA: la demontare mulinetei este bine sa facem niste poze in ordinea scoaterii pieselor din interior si este bine ca acestea sa fie asezate pe o hartie exact in ordinea si cu laturile cum erau in angrenaj.
sfaturi excelente si multumim pentru ele noi profanii
dar te-as ruga sa-mi spui si ce fel de adezivi sa folosesc pentru prinderea inelelor sa arate asa ca cel de magazin cat de cat ca nu prea gasesc inele care sa se potriveasca perfect pe tronson si atunci trebuie sa improvizez
multumnesc mult
ok cautam actiuni concrede de remediere a unor tipuri de defecte mai des intalnite dar... e bine si asa
multumesc pt sfat
ma bucur ca exista oameni care stiu sa mentina sculele pe care le au si impartasesc din secretele lor si altora.felicitari,tine-o tot asa
ma bucur ca exista oameni care stiu sa mentina sculele pe care le au si impartasesc din secretele lor si altora.felicitari,tine-o tot asa
nu stiu de ce cuvantul revizuirea suna ca ceva de pe timpul lui ceasca.sau sa se revizuiasca primesc dar sa nu se schimbe nimic ori sa nu se revizuiasca primesc dar... sa se schimbe pe ici pe colo in punctele cele mai esentiale.
bun bun articol
aha! ;)am inteles!